Teatret Fair Play
  •         facebook
  •         praktisk
  •     nyhedsbrev
  •           billetter



Viljen til sejr


Frit efter Shakespeares Coriolanus

En voldsom historie om magt, ære og arrogance. 

Coriolanus var krigshelt og en frygtet hærfører i Rom (ca. 500 f.Kr.). Som eminent kriger, men umulig politiker, satte hans valg et helt samfunds eksistens på spil. 
Til alle tider står ledere i etiske, politiske og personlige dilemmaer. Ægypten, Tyrkiet, Syrien… stærk leder eller kaos? Dilemmaerne er de samme, på Forum Romanum for 2.500 år siden som på Maidan - pladsen i Kiev i går. Også i vores demokrati står de i kø, dilemmaerne mellem effektivitet og menneskelighed. Magtarrogance og populisme nærer hinanden - og skaber drama. 
I Viljen til Sejr sætter vi krigsheltens mor på scenen. Hun tegner et billede af sin søn, som hun ønsker eftertiden skal se ham. Hector, en anerkendt græsk komponist, lytter til hende. Og han komponerer hyldestkantaten om den store kriger. 
I den dramatiske fortælling møder vi et galleri af karakterer: Selvbevidste krigere og modvillige fodtudser, intrigante folketribuner og vægelsindede håndværkere, den livskloge slavinde, den ængstelige hustru og krigsheltens lille søn. 
Krigens og magtens arenaer har i årtusinder været mændenes. Kvinderne har selvfølgelig haft deres mere usynlige, i hvert fald mindre beskrevne, andel som aktører, som mødre, som hustruer. Som ofre, som med- og modspillere. I historien om Coriolanus er et par kvinder helt centrale. Kvindernes valg er fuldt på højde med mændenes, hvad angår betydning og muligheder for at påvirke historiens retning. Coriolanus’ mor, Volumnia, har sansen for den politiske nødvendighed, som sønnen ikke ville bøje sig under.  
Den skæbnesvangre konflikt står til sidst mellem mor og søn. 

Med:
Lene Vestergård, skuespiller og fortæller
Erling Hjernø, musiker
Instruktion: Vigga Bro


Viljen til sejr



Varighed: 75 min.

Priser:
16.000 kr. ved max. 100 tilskuere
18.000 kr. ved max. 150 tilskuere
Uddannelsesinstitutioner: 12.000 kr. ved max.120 tilskuere
Alder: for alle over 15 år
Lokalekrav eksl. publikum: B: 6m. D: 5m. H: 3½m.
Mørklægning: fra ‘tusmørke’ til helt mørkt
Opstillingstid: 2½ timer
Medhjælpere: 2 den første time
Tekniske krav: 380 volt 3x16 amp.

Undervisningsmateriale til fri afbenyttelse i fagene Dansk, Drama, Engelsk, Historie og Oldtidskundskab – målrettet Gymnasiet og HF



Fotos: Kasper Jool Nielsen

Magten og æren

I en ren tour de force genfortæller Lene Vestergård William Shakespeares 'Coriolanus' flot, med mange figurer, mange stemmer og nutidig relevans.
En spændende historie med mange facetter, fortalt i et uforlignelig kraftfuldt og poetisk sprog for 400 år siden, om en arrogant og antidemokratisk folkehelts fald fra tinderne, bliver her fortalt af hans mægtige mor, der kun er optaget af én ting: At bevare sønnens helteglorie.
Danmark har et fåtal rigtigt dygtige historiefortællere, og historien om byen Roms helt og redningsmand og skurk og landsforræder kræver det bedste af den, der vil lægge krop, stemme og emotionelt register til fortællingen om Coriolanus. Hærføreren. Krigeren. Mennesket.
En sådan fortæller er Lene Vestergård. Og den dramatiske historie hun beretter for os i 'Viljen til sejr' bliver yderligere forfinet, poetisk såvel som dynamisk, ved at hun har haft dansk fortællerkunsts grand old lady, Vigga Bro, som instruktør.

Historien


Historien om Coriolanus har tre kapitler. Det første handler om hvordan han, Caius Marcius, erobrede Corioli og reddede Rom fra volskerne og hungersnød, og blev den store helt og fik sit tilnavn.
Det andet om hvordan folketribunerne og senatet, på trods af folkets beundring og anerkendelsen som hærfører - ikke vil have ham som republikkens leder, og vender folkestemningen ved at udstille Coriolanus’ arrogance, hovmod og magtbrynde.
Og det tredje hvordan han, hævntørstig - hvem fanden tror folket og dets tribuner at de er!? - allierer sig med sine oprindelige fjender, volskerne, og erobrer sin egen by, Rom, men ender med at blive dræbt af volskernes fører, Aufidius.
Vestergård og Bros bearbejdelse fortæller Shakespeares historie først og fremmest gennem heltens mor, Volumnia, men de har også opfundet den trofaste slavinde Olivia, ligesom et utal af andre figurer der befolker dette krigeriske univers fem århundreder inden vores tidsregning.
Lene Vestergård gestalter dem alle, med individualisering i stemme og krop, så vi får et indtryk af Rom anno dazumal - med intriger, levevilkår, angst og oprørstrang.
Det er en god idé at lade fortællingen strømme gennem moderen, men også at afsløre moderens skjulte dagsorden: At få nedskrevet et helte-epos om sin søn. Hun fortæller sin historie til en anden af bearbejdelsens opfindelser, den fra Grækenland tilkaldte digter, musiker og komponist Hektor (Erling Hjernø), men det er temmelig åbenbart allerede fra start, at hun manipulerer ham lige så heftigt som historiens fakta. Desto bedre at slavinden Olivia kommer til orde med et korrektiv i ny og næ.
Historien om Coriolanus er kendt fra flere kanter, men først og fremmest gennem Shakespeares stykke - og med stor styrke og intensitet bringer Lene Vestergård sin version ud til et ungt publikum. Det er en rigtigt god bearbejdelse, den er klar, fortællingen flyder let, der er spænding og dramatik, men også poesi og momenter af sjov og karikatur. Og momenter hvor Erling Hjernøs musikalske bidrag får stå alene.
Jeg tror nok, at fortællingen vil slå an hos en stor andel af et gymnasiepublikum – altså dem over 15 – men det er masser (måske mere) at hente også for den voksne tilskuer.

Kampen for demokratiet


Selvfølgelig er det en gammel historie – om folket versus magthaverne, om misnøje og revolte, om råbet efter den stærke mand, om det eftergivende senat, de populistiske tribuner, og det feje folk. Alle får de sin stemme, masserne såvel som magthaverne, de skråsikre såvel som de vægelsindede.
Det er Lene Vestergårds fortjeneste, at vi faktisk bliver lidt klogere på, hvem der beboede og beherskede Rom den gang for 2500 år siden.
Men det er også en ny historie! Om Hitler og Stalin og Mussolini, javist! Og i dag: Om Majdampladsen i Kiev og Tahrirpladsen i Kairo, og hele det arabiske forår, Tunisien ligesåvel som Libyen og Syrien, om højrepopulismen i Europa - i det hele taget kampen om og for demokratiet.
Så, ja - historien om Coriolanus er gammel, men den lige så evig som historierne om Antigone og Oedipus, der er endnu ældre! Uden at blive belærende viser Lene Vestergård – gennem detaljer, udtryk og holdninger, – relevansen til vor tid og til alle tider. Til intriger og lobbyisme, til magtfuldkommenhed og populisme, til ideologiernes kamp.
'Viljen til sejr' – det høres ud som titlen på en bog af Ernst Jünger (tysk soldat forfatter, der bl.a. skrev om sine oplevelser ved fronten i Første Verdenskrig, red.) Og det passer jo til Coriolanus.
Janken Varden, teateravisen.dk


Lene demonstrerer viljen til sejr

Hvis man som undertegnede mest husker det romerske imperium som et noget støvet pligtstof fra skoletidens historiebøger og syntes bedre om de gæve gallere: Asterix og Obelix' heroiske kamp mod overmagten i Rom i den berømte tegneserie, så tegner der sig et fortegnet billede af Romerriget som antikkens systematiske feudale militærmagt.
At dette verdensbillede tåler at blive udfordret og tilsat flere nuancer, står klart efter at have set Lene Vestergårds opførelse af Shakespeares dramatiske forestilling om den romerske krigshelt, der for 2500 år siden vandt storslåede sejre for imperiet. Men som efterfølgende viste sig at være komplet umulig som politiker. Demokratiet har trange kår, og dengang som nu rejser det spørgsmålet, om folket blot har brug for en stærk mand til at styre - og undertrykke - alle. Hvem sagde Egypten, Syrien, Rusland...?
Men beretningen om Coriolanus demonstrerer også, at krigskunsten i romertiden var en højt respekteret og beundret disciplin. Hvis man kunne begå sig på slagmarken, kunne man også blive politiker. Jo flere ar på kroppen efter nærkamp med sabelhuggende modstandere, desto større kriger var man. I dag hædres indsatsen med medaljer på brystet.

Levende fortæller

Det er slet ikke nogen let virkelighed at præsentere for et nutidigt publikum. Men hvis man kan kunsten at fortælle en historie, så alle hører efter, så bliver det levende oplevelse at lytte - og se. Det, som var tørt stof i skoletiden, bliver nærværende, når Lene Vestergård fortæller historien. Fra første til sidste minut drager hun sit publikum ind i den moralske beretning om krigshelten, der mistede sin glorie og blev forvist af sit land og til sidst dræbt af sine egne som en forræder. Så udtryksfuldt fortalt med mimik, kropssprog, sikker diktion og varierende stemmeføring.
Lene Vestergård har opført forestillingen adskillige gange før - i 1990'erne og har nu på opfordring taget den op igen. Hun leverer en sand kraftpræstation som krigsheltens mor: Volumnia, der fortæller historien og samtidig gengiver alle aktørerne, som var de selv til stede på scenen. Fem kvarter som solist er i sig selv imponerende, men når man så ved, at hun har været gennem hele to hjerneblødninger, som hun nu har lagt bag sig gennem målbevidst genoptræning, så er det intet mindre end dybt imponerende, hvad hun magter.
Derfor har titlen på forestillingen i 2015-udgaven: »Viljen til sejr« en dobbelt betydning. Det er ikke kun Coriolanus' kampvilje, der tæller - det er i lige så høj grad skuespillerens egen.
Instruktionen er lagt i hænderne på Lene Vestergårds gamle veninde og kollega: Vigga Bro, og hendes fortælling sættes overbevisende i scene af Erling Hjernø, der først og fremmest leverer et spændende lydtæppe på en række forskellige instrumenter.
»Viljen til sejr« spilles igen i aften i Snurretoppen, og dernæst skal forestillingen på turné rundt i landet. Næste forår - fra 29. marts til 6. april - opføres den på Teatret ved Sorte Hest i København.

Henrik Fisker, Dagbladet