Teatret Fair Play



Chlodnagaden nr. 33


Vi møder Marta, Stasiek, Rosa og Jerzy, der voksede op på Dr. Korczaks børnehjem i Warszawas jødiske ghetto.

Vi oplever børnenes glæder og sorger i årene 1940-1942, og vi ser den betydning, Korczak havde for børnenes liv, samt hvilken konsekvens hans vigtigste valg havde for dem alle.

Korczaks valg kunne ikke redde de jødiske børn fra gaskamrene I Treblinka. Men det gjorde livet udholdeligt i Warszawas ghetto; det gjorde det muligt for dem at leve med værdighed, menneskelighed og stolthed indenfor børnehjemmets mure.

Chlodnagaden nr. 33 fortæller historien om Janusz Korczak og de 196 børn på børnehjemmet. Tre gange fik han muligheden for at redde sit eget liv og flygte i eksil. Helt til det sidste valgte han at blive hos sine børn.

Enhver beslutning har konsekvenser – Ethvert valg afgør hvem vi er, og hvad vi er.


Se plakat fra forestillingen

Se trailer for forestillingen

>

Medvirkende: Linnéa Voss, Nina Marie Birk, Jacob Teglgaard, Casper Sloth og Henrik Steen Larsen
Manuskript og Instruktion: Robert Parr
Oversættelse og musik: Michael Ramløse
Scenografi og kostumer: Tanja Bovin
Lysdesign: Stine Fumz
Plakat og systue: Anne-lis Skipper
Teknik og produktion: Rune Rømer Claësson
Værksted: Dennis Veilgaard, Kristian Knudsen og Rune Rømer Claësson
Skolemateriale: Sussie Bonde og Jens Pietras
Sangkonsulent: Mikkel Thorning

Chlodnagaden nr. 33 - Teatret Fair Play:
Et børnehjem i Warszawas jødiske ghetto i 1942 var ramme om denne hjertevarme og overrumplende smukt fortalte historie. Krammedyr, køjesenge, godsvogne – set med barnets tillidsfulde øjne. Bravo!


 


Fotos: David Trood


Nedenfor finder du et omfattende skolemateriale til forestillingen Chlodnagaden nr. 33.
Materialet består af en beskrivelse af forestillingen, baggrundsmateriale, litteraturliste samt forslag til undervisningsaktiviteterne, der er opdelt i tre emner:

- Forestillingen Chlodnagaden nr. 33
- Emnet Korczak og Warszawas ghetto
- Temaet Børns Rettigheder

Børns rettigheder er den røde tråd i forestillingen og vil derfor også være gennemgående for opgaverne om Chlodnagaden nr. 33.
Materialet er meget bredt formuleret med aktiviteter, som læreren kan plukke i enten før og/eller efter forestillingen.

Indholdsfortegnelsen fungerer som links til de enkelte opgaver, så man kan klikke sig ind og printe præcis de sider, man har brug for.

Du kan også vælge at downloade materialet enten som Word-fil (6 MB) eller som PDF (2 MB)
 

Hvis du vil arbejde uden at downloade kan du bruge de nedenstående links til at gå direkte til de enkelte afsnit.


 

Teatret Fair Play – Børns Rettigheder - Lærervejledning.

Forestillingen Chlodnagaden nr. 33.

Baggrund: Jøder, ghettoer og 2. Verdenskrig.

Baggrund: Janusz Korczak.

Undervisningsaktiviteter og emner. 15

Forestillingen Chlodnagaden nr. 33. 15

Emnet Korczak og Warszawas ghetto. 15

Temaet Børns Rettigheder. 15

Chlodnagaden nr. 33 - oversigt:

A. Kommunikation - oversigt. 17

Aktivitet 1 - Klage- og protestbrev fra Janusz Korczak til de tyske nazistiske myndigheder i Warszawa (5.-9. kl.)  18

Aktivitet 2 - Brevpapir og kuvert. Layout og design (5.-7. kl.). 20

Aktivitet 3 - Kommunikation: Besvarelse af brev (5.-9. kl.). 21

Aktivitet 4 - Kommunikation i gamle dage og i nutiden (7.-9. kl.). 22

B. Drama - oversigt. 23

Aktivitet 5 - Spil om konfiskation af kartofler (5.-6. kl.). 24

Aktivitet 6 - Janusz Korczak og klagen over de manglende kartofler (5.-9. kl.). 26

Aktivitet 7 - Straf eller ej? (5.-9. kl.). 28

Aktivitet 8 - Tænke efter, tage stilling, udtrykke holdninger og lytte til andre (5.-7. kl.). 29

Aktivitet 9 - Eventyr og magi – stedet hvorfra vi henter vores håb og drømme (alle). 31

C. Billedkunst - oversigt. 32

Aktivitet 10 - Børnehjemmets domstol: Magt og straf (5.-9. kl.). 33

Aktivitet 11 - Omforme udsagn om opdragelse og/eller rettigheder til billeder (5.-7. kl.). 35

Aktivitet 12 - Billeder laver fortællinger, som du ser og forstår, fordi du er dig! (6.-9. kl.). 37

Aktivitet 13 - Livet på Korczaks børnehjem i 1930-40. Børns hjem (5.-7. kl.). 38

Aktivitet 14 - Mindesmærker over begivenheder eller særlige personer (5.-9. kl.). 40

Aktivitet 15 - Identitet (5.-9. kl.). 43

D. Filosofi - oversigt. 45

Aktivitet 16 - Opdragelse af børn (5.-9. kl.). 46

Aktivitet 17 - Forestillingens børn og voksne (5.-7. kl.). 48

Aktivitet 18 - Alder og definition af barn og voksen (5.-9. kl.). 50

Aktivitet 19 - Religioner. Højtider og bekræftelse af tro (5.-7. kl.). 52

Korczak og Warszawas ghetto - oversigt.

Aktivitet 1 - Hverdagsliv i ghettoen (5.-7. kl.). 55

Aktivitet 2 - Ghettomad (5.-6. kl.). 56

Aktivitet 3 - Ghettosang (5.-7. kl.). 57

Aktivitet 4 - Ghettoplakat (5.-7. kl.). 58

Aktivitet 5 - Ghettotøj (5.-6. kl.). 60

Aktivitet 6 - Hvad nu hvis? (5.-6. kl.). 61

Aktivitet 7 - Den lille konge (5.-6. kl.). 62

Børns Rettigheder - oversigt.

Aktivitet 1 - Klassens egne børnerettigheder (5.-7. kl.). 64

Aktivitet 2 - Børnearbejde (5.-7. kl.). 65

Aktivitet 3 - Børns Vilkår (5.-7. kl.). 66

Aktivitet 4 - Børnesoldater (5.-9. kl.). 67

Aktivitet 5 - Hvem bestemmer – børnene eller de voksne? (5.-6. kl.). 69

Aktivitet 6 - Børns rettigheder (5.-7. kl.). 70

Kilde- og materialeliste. 72

Janusz Korczak. 72

Børns rettigheder. 72

Børnekonventionen. 73

De praktisk-musiske og kreative fag. 73

Den 2. Verdenskrig, holocaust. 73

Faglitteratur om Holocaust. 74

Skønlitteratur. 76

Film.. 76

Litteratur om Warszawa-ghettoen. 77